MEDIAFIX-kerstbelofte: geef de mooiste herinneringen cadeau - tijdig voor Kerstmis gedigitaliseerd. Meer informatie.

MEDIAFIX
Onze geschiedenis

Van start-up tot marktleider.

Als in ons oprichtingsjaar 2012 iemand tegen ons had gezegd dat we marktleider zouden worden op het gebied van de digitalisering van analoge media, hadden we hem of haar met grote, ongelovige ogen aangekeken. We waren toen met een handjevol mensen die op een paar vierkante meter knutselden aan een eigen digitaliseringstechnologie. Inmiddels zijn we van een kleine start-up uitgegroeid tot het grootste scanbedrijf van Europa, en daar zijn we best trots op.

Hoe dat tot stand is gekomen, en welke obstakels wij op onze weg zijn tegengekomen, kunt u op deze pagina lezen.

2011

Het idee. Zoals zo vaak ontstaan de beste ideeën uit nood geboren. Hobby-uitvinder dr. Hans-Walter Knuth was al een tijdje op zoek naar een goedkope en toch kwalitatief hoogwaardige methode om zijn zeer uitgebreide diacollectie te kunnen digitaliseren. De prijzen in de vakhandel vond hij echter te hoog, en de kwaliteit van de scanners vond hij te slecht voor gebruik thuis. Daarom ontwikkelde en bouwde hij binnen korte tijd een machine waarmee hij zijn dia’s snel en kwalitatief hoogwaardig kon omzetten in digitale afbeeldingen. Toen hij op 09-09-2011 tijdens een familiefeest zijn achterneef Hans-Günter Herrmann over zijn uitvinding vertelde, ontstond het idee om dia’s professioneel te gaan digitaliseren met die machine. Knuth liet zijn idee over aan de jonge ondernemer, en het idee MEDIAFIX was geboren.

De probeerfase. In het kader van een project bij het Professional Center van de Universiteit van Keulen werd ons project eind 2011 voortgezet en getest. Over de goede resultaten in zowel theorie als praktijk was iedereen enthousiast, en al met Kerstmis 2011 konden we onze families verrassen met gedigitaliseerde dia’s.

2012

De oprichting. Vanwege de positieve reacties werd de digitaliseringsmachine in 2012 door ons huidige hoofd Techniek Christoph Kind samen met elektrotechnici en foto-experts verder ontwikkeld. Eindelijk was het mogelijk om dia’s met hoogwaardige kwaliteit en relatief goedkoop voor het brede publiek te digitaliseren. Aanvankelijk digitaliseerden we enkel dia’s onder de naam DIAFIX. Op 17-10-2012 was het uiteindelijk zover: Hans-Günter Herrmann, Christoph Kind en Stefan Wickler richtten MEDIAFIX GmbH op. Zo werd de weg vrijgemaakt voor andere analoge media.

2013

Miljoenen gedigitaliseerde media in slechts één jaar. Bij het eenjarige jubileum in oktober 2013 had MEDIAFIX al aan meer dan 2,3 miljoen analoge media een digitale toekomst gegeven.

Eerste artikel in het dagblad Kölner Stadt-Anzeiger. Op 18-03-2013 werd in de Keulse krant Kölner Stadt-Anzeiger het eerste artikel over het jonge bedrijf gepubliceerd. Het artikel verscheen onder de titel “Digitale toekomst voor familiedia’s” en ging in op de achtergrond van MEDIAFIX.

Ontwikkeling van een eigen digitaliseringsapparaat voor negatieven. In 2013 ontwikkelde MEDIAFIX een eigen procedure voor het digitaliseren van negatieven. Vanaf dat moment konden onze klanten naast hun dia’s ook hun oude negatieven door ons laten digitaliseren.

Eerste uitbreiding van het productieoppervlak. Al een jaar na de oprichting was de grootte van de vestiging van het bedrijf vanwege de gestegen vraag niet meer toereikend. Medio 2013 breidde MEDIAFIX daarom het productie- en kantooroppervlak in het start-up- en innovatiecentrum Keulen-Braunsfeld uit van ca. 50 m² tot meer dan 400 m².

2014

Uitbreiding van het productassortiment. Nadat de digitalisering van beeldmedia succesvol was verlopen, ging MEDIAFIX GmbH vanaf 2014 ook de digitalisering van filmmedia aan haar klanten aanbieden. Het productassortiment van het bedrijf werd uitgebreid met de digitalisering van smalfilms en videobanden.

2015

Opening van tweede vestiging in Dortmund. In 2015 opende MEDIAFIX een tweede vestiging in Dortmund. Naast ons hoofdkantoor in Keulen konden klanten nu ook onze vestiging op het adres Frohlinder Straße 12a in Dortmund-Kirchlinde bezoeken om hun media af te geven voor digitalisering, en zich door onze medewerkers te laten adviseren over de verschillende producten, kwaliteitsniveaus en aanvullende diensten.

MEDIAFIX winnaar n-tv-test. De Duitse nieuwszender n-tv wilde weten: Wat is de beste methode om oude foto’s, dia’s en films te digitaliseren? De zender testte verschillende thuisscanners en liet vervolgens MEDIAFIX GmbH diverse dia’s en smalfilms digitaliseren. Het resultaat: zowel de beeldkwaliteit als de snelheid bleken bij MEDIAFIX beter dan bij alle thuisscanners. Daardoor werd MEDIAFIX uitgeroepen tot winnaar van de n-tv-test.

2016

Nominatie voor de oprichtersprijs NRW. De oprichtersprijs NRW wordt jaarlijks toegekend aan succesvolle start-ups die zich onderscheiden door innovatievermogen, ondernemerssucces of maatschappelijke verantwoordelijkheid. De wedstrijd is een gezamenlijk project van het Duitse ministerie van Economische Zaken, de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen en de NRW.BANK. MEDIAFIX stond in de top 10 van succesvolste jonge bedrijven in Noordrijn-Westfalen.

Introductie van het concept met afgiftepunten. In 2016 werd in het Duitse Oberhausen het eerste afgiftepunt van MEDIAFIX geopend. Dat vormde het startschot voor het concept met afgiftepunten. Het idee: door samen te werken met geselecteerde fotospeciaalzaken kunnen klanten hun analoge media afgeven op een afgiftepunt in hun eigen gemeente. Van daaruit worden de media door een koerier naar MEDIAFIX in Keulen gebracht en aansluitend weer teruggebracht naar het afgiftepunt of per post direct naar de klant zelf. Het concept werd zeer goed ontvangen en er ontstond al snel een landelijk netwerk van afgiftepunten van MEDIAFIX. Nog eind 2016 werd in Aken het tweede afgiftepunt geopend.

Tweede uitbreiding van het productieoppervlak. Vier jaar na de oprichting was het productieoppervlak van het snel groeiende digitaliseringsbedrijf niet meer toereikend. Daarom verhuisde MEDIAFIX naar het bedrijvenpark in Keulen-Ehrenfeld. Door die verhuizing werd het productieoppervlak uitgebreid van 430 m² naar een eerbiedwaardige 1.100 m². Het nieuwe onderkomen bood voldoende ruimte voor de op dat moment ca. 50 medewerkers van het bedrijf. Ook de gestaag groeiende hoeveelheid bestellingen kon dankzij de nieuwe ruimte aanzienlijk beter worden afgehandeld.

2017

Artikel in Frankfurter Allgemeine Zeitung over MEDIAFIX. In 2017 besteedde het gerenommeerde Duitse dagblad Frankfurter Allgemeine Zeitung in een artikel aandacht aan MEDIAFIX en interviewde de oprichters van MEDIAFIX daarvoor bij ons in Keulen. “Herinneringen redden voor het nageslacht” luidde de kop van het artikel dat verscheen in het economische katern van de krant. Naast de ontstaansgeschiedenis, de achtergronden van de oprichters en het succesverhaal van het bedrijf werd in het artikel ook een beeld van de klanten van MEDIAFIX geschetst.

Opening van nog meer afgiftepunten. In 2017 werden nog eens elf afgiftepunten geopend in Duitsland, namelijk in Mönchengladbach, Düsseldorf, Frankfurt, Gütersloh, Paderborn, Mannheim, Stuttgart, Magdeburg en twee in Hannover.

2018

TÜV-certificering. Nadat onze eigen klanttevredenheidsonderzoeken steeds zeer goede resultaten hadden opgeleverd, werd de tevredenheid van onze klanten in 2018 voor het eerst officieel bevestigd door TÜV Nord, een Duitse vereniging die wettelijk voorgeschreven keuringen uitvoert en producten en diensten certificeert. Ook de jaren daarna is de tevredenheid van onze klanten steeds door TÜV gecertificeerd.

Marktleider. Sinds 2018 is MEDIAFIX GmbH wat betreft aantal medewerkers, vloeroppervlak en aantal gedigitaliseerde media per maand in Duitsland het grootste bedrijf voor de digitalisering van analoge foto’s en video’s en daarmee marktleider in de branche.

Opening van nog meer afgiftepunten. In 2018 werden nog eens zeven afgiftepunten geopend in de Duitste steden Neurenberg, München, Hamburg, Bremen, Braunschweig en twee in Berlijn.

Photokina. In september 2018 was MEDIAFIX voor de eerste keer met een eigen stand vertegenwoordigd op de Photokina, de grootste fotobeurs ter wereld. Tijdens Photokina 2018 presenteerden 812 bedrijven hun producten en diensten. Er kwamen ca. 180.000 bezoekers uit 127 landen.

Digitalisering van geluidscassettes wordt mogelijk. MEDIAFIX heeft zijn aanbod in de loop der jaren voortdurend uitgebreid. Naast dia’s, negatieven, foto’s, videobanden en smalfilms werd in 2018 ook de digitalisering van geluidscassettes aan het portfolio toegevoegd.

2019

Expansie naar Oostenrijk. Nadat MEDIAFIX de laatste jaren de analoge media van duizenden klanten uit Duitsland succesvol had gedigitaliseerd, bood het bedrijf vanaf 2019 ook mensen uit Oostenrijk de mogelijkheid hun dierbare herinneringen relatief goedkoop te laten digitaliseren.

Topdienstverlener 2019. Door het online beoordelingsportaal ausgezeichnet.org werd MEDIAFIX in 2019 uitgeroepen tot topdienstverlener 2019. Het portaal is gespecialiseerd in het verzamelen, analyseren en evalueren van ervaringen die klanten hebben opgedaan met bedrijven. Met een uitstekende score van 4,85 van 5 mogelijke sterren behoorde MEDIAFIX tot de best beoordeelde bedrijven in de branche.

Topwerkgever in de middenstand. MEDIAFIX behoort in Duitsland tot de topwerkgevers in de middenstand. Dat is het resultaat van een onderzoek dat door het magazine Focus-Business is uitgevoerd in samenwerking met kununu.com, het werkgeversbeoordelingsportaal voor werknemers, leerlingen en sollicitanten.

Opening van nog meer afgiftepunten. In 2019 werden afgiftepunten in de Duitse steden Lübeck en Kiel geopend.

2020

100.000.000 media gedigitaliseerd. Na acht jaar actief te zijn geweest op de Duitse digitaliseringsmarkt bereikte MEDIAFIX een nieuwe mijlpaal: het bedrijf heeft inmiddels 100 miljoen beeldmedia en filmminuten gedigitaliseerd. En dat worden er iedere dag meer.

Ontwikkeling van de bedrijfsfilosofie van MEDIAFIX. In 2020 is onze bedrijfsfilosofie officieel gedefinieerd. Tot onze kernwaarden behoren positief denken en plezier in het werk, respectvolle en eerlijke communicatie, doel- en prestatiegericht werken, voortdurende verdere ontwikkeling en wederzijdse ondersteuning, samen denken en experimenteren en de verbinding tussen hart en verstand.

Corona-boom. Terwijl veel bedrijven door de coronacrisis banen moesten schrappen en ontelbare werknemers moesten vrezen voor hun baan, was bij MEDIAFIX in de eerste helft van 2020 sprake van een echte boom: steeds meer mensen lieten hun analoge media digitaliseren. MEDIAFIX nam in korte tijd in totaal 16 nieuwe medewerkers  in dienst om te kunnen voldoen aan de sterk gestegen vraag.

Opening van een afgiftepunt in Wenen. Nadat MEDIAFIX zijn activiteiten in 2019 had uitgebreid naar Oostenrijk, werd in 2020 het eerste afgiftepunt geopend in Wenen. Klanten uit Oostenrijk hebben nu naast verzending per post ook de mogelijkheid om zich in Wenen persoonlijk te laten adviseren en hun analoge media af te geven om ze te laten digitaliseren.

De Duitse televisiezender WDR bericht over MEDIAFIX. De bekende Duitse WDR-verslaggever en digitaal expert Dennis Horn was te gast bij MEDIAFIX om een spannende uitzending over de digitalisering van analoge media te maken. Daarbij ging het onder meer over de vraag hoe de digitalisering van analoge media werkt, en welke redenen er zijn om de digitalisering door een professional te laten uitvoeren.

2021

Expansie naar Zwitserland. Na de succesvolle expansie naar Oostenrijk volgde in 2021 de expansie naar Zwitserland. MEDIAFIX biedt nu ook de mensen in Zwitserland de mogelijkheid om hun analoge media professioneel te laten digitaliseren.

RTL West bericht over MEDIAFIX. Hoog bezoek bij MEDIAFIX: De Duitse televisiezender RTL was bij ons te gast en kreeg een exclusief kijkje achter de schermen van ons bedrijf. In de uitzending kwamen ook onze klanten aan het woord.

Derde uitbreiding van het productieoppervlak. In 2021 breidde MEDIAFIX haar productieoppervlak al voor de derde keer uit: onze medewerkers hebben nu de beschikking over een vloeroppervlak van ca. 1.500 m2. Dat is echter maar een tussenstap: vanwege de grote hoeveelheid bestellingen en het voortdurend groeiende team is al een verhuizing naar een nog grotere bedrijfsruimte gepland.

2022

150.000.000 geredde herinneringen. Dat succes mochten we begin 2022 vieren. We bedanken dan ook hartelijk alle mensen en organisaties die ons hun waardevolle herinneringen hebben toevertrouwd!

Opening van de Zwitserse afgiftepunten in Bazel en Zürich. We hebben voet gevat op de Zwitserse markt. Dat is sinds de opening van ons tweede afgiftepunt in Zwitserland een feit. Daar kunnen onze Zwitserse klanten hun media nu ook persoonlijk afgeven als ze die niet met de post willen sturen.

MEDIAFIX goes Benelux. Na een verrassend succesvol coronajaar zet MEDIAFIX de verovering van de Europese markt voort. Sinds midden 2022 hebben we met mediafix.nl en mediafix.be nu ook websites voor klanten uit Nederland en België in de talen Nederlands en Frans.  Daarbij staat een sterke partner aan onze zijde: de Nederlandse foto- en videospecialist Kamera Express. Door de samenwerking krijgen onze klanten er meteen 21 nieuwe afgiftepunten in Nederland en België bij. Voor het vlotte verloop hebben we twee nieuwe Nederlandstalige collega’s in ons team.

MEDIAFIX is Europees marktleider. Dat blijkt uit een vergelijking van aanbieders in heel Europa. Daarbij werden de gangbare criteria personeelsomvang, productieoppervlak, omzet en prijzen vergeleken. Wat dat betreft is MEDIAFIX al sinds 2018 marktleider in Duitsland. De expansie naar de Benelux draagt bij aan het internationale succes. Ondertussen kunnen mensen uit zes landen gebruikmaken van onze diensten. In meer dan 50 steden in Europa zijn we met onze afgiftepunten vertegenwoordigd. Zo hoeven onze klanten hun analoge media niet per post sturen.

Hier kunt u verdere informatie over ons lezen: