Geschiedenis van het bedrijf

Zoals zo vaak ontstaan de beste ideeën min of meer toevallig: Een familielid van een van de oprichters van MEDIAFIX zocht jaren geleden naar mogelijkheden om zijn zeer uitgebreide diacollectie te digitaliseren. Tijdens zijn zoektocht stelde hij vast dat een diascanner duur in aanschaf was, en dat de kwaliteit van de scanresultaten bovendien onvoldoende was. Ook uitbesteding aan een bedrijf dat dia’s professioneel kon digitaliseren kwam niet in aanmerking, omdat de prijs daarvan destijds erg hoog was. Daarom ontwikkelde hij een eigen methode om zijn oude dia’s een digitale toekomst te geven.

Van familiefeest tot oprichting van een bedrijf

Het toeval wilde dat zijn achterneef Hans-Günter Herrmann tijdens een familiefeest vertelde dat hij een methode had bedacht om dia’s zeer voordelig en kwalitatief hoogwaardig te digitaliseren. Daarop ontstond bij beiden het idee om deze methode om te zetten in een nieuw bedrijfsmodel.

In het voorjaar van 2012 startte een proefproject van de Universiteit van Keulen waarin dit idee verder werd uitgewerkt, de eerste bestellingen werden verwerkt en het project DIAFIX in het leven werd geroepen.

In het start-up- en innovatiecentrum in Keulen, waar Herrmann in die tijd al bij twee start-ups was betrokken, leerde hij Stefan Wickler en Christoph Kind kennen, met wie hij in oktober 2012 MEDIAFIX oprichtte.

Eigen ontwikkelingen van MEDIAFIX

Al snel bleek dat er veel geïnteresseerde klanten waren die niet alleen hun dia’s, maar ook oude negatieven en foto’s wilden laten digitaliseren. Omdat bij de digitalisering van dia’s was gebleken dat de hoge kwaliteit en de snelheid zich uitbetaalden, werden ook hiervoor eigen machines ontwikkeld. Het succes van onze eigen innovaties is voor onze ingenieurs een stimulans om steeds nieuwe kusten te verkennen. In 2015 werd het productassortiment uitgebreid met de digitalisering van smalfilms en videocassettes.

Sterk bedrijf, sterk team

Dat MEDIAFIX een succesvol concept is, blijkt ook uit de snelle groei van het bedrijf. Na ruim 7 jaar heeft MEDIAFIX meer dan 110 werknemers in dienst. Samen hebben zij inmiddels ruim 204 miljoen analoge media gedigitaliseerd, en sinds de verhuizing in oktober 2016 gebeurt dat op een vloeroppervlak van ca. 1000 m². Deze geconcentreerde arbeidskracht bestaat uit een kleurrijk team van mensen van verschillende leeftijd en herkomst en met verschillende expertise. “Deze combinatie is belangrijk voor ons en daarvan kunnen we allemaal profiteren, zowel onze werknemers als het bedrijf, aangezien ervaring en innovatie en moderne informatica en solide vakwerk op deze manier samenkomen”, aldus directeur Hans-Günter Herrmann.

U wilt nog meer informatie? Hier kunt u ons bedrijfsportret downloaden.